کنجاله و سبوس/جیره غذایی مورد نیاز گوسفند پرواری:

مقدار غذایی که در۲۴ ساعت دراختیار دام قرار می گیرد تا دام بتواند به فعالیت های خود ادامه داده و تولید شیر داشته باشد، جیره غذایی گفته می شود. جیره غذایی متعادل مخلوطی از چند ماده خوراکی نظیر کنجاله  و سبوس و… است که دارای مقدار و نسبت صحیحی از انرژی و مواد مغذی مختلف بوده وچنان چه روزانه و به میزان کافی دراختیار دام قرار گیرد، احتیاجات آن را از نظر انرژی ، پروتئین، مواد معدنی وسایر مواد مغذی درمدت ۲۴ ساعت تامین می کند.

اصول تهیه جیره متعادل:

برای هر راس دام، مقدار خوراک مصرفی درهرروز ۱۳۰۰ گرم است. نسبت ترکیب کنسانتره وعلوفه به ترتیب ۷۸۰ گرم و ۵۲۰ گرم بوده بطوریکه کنسانتره ویونجه را کاملاً با هم مخلوط کرده ودرسه نوبت صبح، ظهر و عصردراختیار بره ها قرار داده می شود. برای عادت کردن بره ها وجلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از خوراک مصرفی، تغییر جیره بایستی به تدریج وطی یک هفته تا ده روز انجام شود. درماه دوم پرواربندی مقدار خوراکی مصرفی ۱۶۰۰ گرم می شود بطوری که برای هر بره ۱۲۸۰ گرم کنسانتره و ۳۲۰ گرم یونجه به صورت مخلوط درسه وعده داده می شود. دریک طرح تحقیقی – ترویجی که برای بررسی اثر تغذیه برافزایش وزن بره های نژاد مهربان دراستان همدان انجام شد، بره ها طی سه ماه با ترکیب مواد جدول ۱ تغذیه شدند که افزایش وزن بره ها و ماده خشک مصرفی برای اطلاع درجدول ۲ آمده است.

ردیفماده خوراکیدرصد
۱جو بلغور شده۵۳
۲کنجاله تخم پنبه۱۰
۳سبوس گندم۱۱/۳
۴تفاله خشک چغندر قند۲۶
۵کربنات کلسیم۷
جدول ۱ : ترکیب کنسانتره ودرصد هریک از مواد غذایی
ماهوزن زنده (کیلوگرم )ماده مصرفی (کیلوگرم )درصد کنسانترهدرصد یونجه
اول۳۰۱/۳۰۰۶۰۴۰
دوم۴۰۱/۶۰۰۷۵۲۵
سوم۵۰۱/۶۰۰۸۰۲۰
جدول ۲ : نسبت کنسانتره به علوفه درجیره غذایی بره های پرواری و افزایش وزن دردوره پرواربندی

زمان خاتمه پرواربندی:

اصولاً مدت پرواربندی یکصد روز است وهر زمان که اضافه وزن به دلیل اضافه شدن چربی بدن باشد بایستی پرواربندی خاتمه یابد. دراواخر پرواربندی ضریب تبدیل غذایی کاهش یافته وبه ازاء مصرف هر واحد جیره غذایی افزایش وزن بره ها اقتصادی نخواهد بود.

خرید کنجاله و سبوس دامی

شرکت بازرگانی پاساد تجارت در زمینه خرید و فروش انواع کنجاله و سبوس دامی به قیمت  عمده در سراسر کشور به صورت پخش مستقیم فعالیت می‌کند و محصولات را به آسانی به دست مصرف کنندگان می رساند .

جهت خرید و فروش انواع کنجاله و سبوس دامی به کانال تلگرام ما بپیوندید یا با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید . 

همچنین بازرگانی پاساد تجارت برای دسترسی آسان مشتریان خود و اطلاع به موقع از محصولات روباری کانالی را تحت عنوان pasad trade @  ایجاد نموده است .

با ما در تماس باشید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *